Načítání

Zadejte hledaný text

Předsíň a kancelář

Jak se na vás může podepsat dlouhé sezení u počítače?

Dnešní článek bude svým způsobem netradiční. Hned na začátku doufáme, že nikoho z vás příliš nevyděsíme. Na příštích několika řádcích a v příštích několika odstavcích se podíváme na možné důsledky dlouhého sezení u počítače. Kromě toho si ovšem povíme něco o tom, co můžete dělat, abyste se daným problémům vyhnuli.

Kdekdo si myslí, že kancelářská práce vlastně práce ani není. Sedět u počítače přece může úplně každý. My si však ukážeme, že to není vůbec pravda. Při kancelářské profesi sice nenamáháte stejné svalové partie jako při manuální činnosti. Na druhou stranu však dáváte pořádně zabrat svým zádům. Dlouhé sezení totiž namáhá vaši páteř. Je potřeba si říci, že lidské tělo nebylo stvořeno k sezení. V minulosti lidé museli trávit maximum času na nohou. Podle statistik prosedí velká část populace více než 9 hodin denně. Jen pro pořádek – třeba takovému spánku dává většina z nás něco mezi 7 až 8 hodinami denně.

Jaká rizika tedy mohou být s dlouhodobým sezením spojena?

Dlouhé sezení má za následek například to, že v těle začne docházet k nárůstu krevního tlaku a hladiny cholesterolu. To je samozřejmě spojeno s kardiovaskulárními problémy a onemocněními. Rovněž může docházet ke zpomalení proudění krve, jelikož tělo, které má jen minimální pohyb, spaluje méně tuků.

Sezením extrémně zatěžujete své meziobratlové ploténky, čímž postupně ztrácí svou tlumící funkci. To způsobuje akutní až chronické bolesti zad. Velkým rizikem může být rovněž osteoporóza, a dokonce i trombóza.

Popsali jsme zde jen některé problémy, které může zapříčinit právě enormně dlouhé sezení. Zmínili jsme se zde především o sezení u počítače, avšak třeba pro takové posedávání u televize platí totéž. Nechceme vás však dále strašit a znervózňovat. Proto se pojďme podívat na to, co můžete dělat, abyste tato rizika eliminovali?

Pravidelný pohyb

 Určitě jste to slyšeli už mockrát, ale právě pravidelný pohyb je tou nejlepší prevencí. Díky pohybu jste zdravější a lépe se cítíte. To neznamená, že byste si hned teď měli nazout boty a uběhnout maraton. Ale už například pouhým stáním ze sebe vydáte o 10% více energie, než když sedíte. A třeba při chůzi už sebe vydáte o 150% více energie. To znamená, že i pouhá chůze je zdraví prospěšná. Procházkou, která ani nemusí být příliš dlouhá, děláte něco pro sebe a pro své zdraví.

Správná židle

Vrátíme se zpět ke kancelářským profesím. Když už musíte dlouhé hodiny trávit sezením u počítače, tak byste alespoň měli mít správnou kancelářskou židli. Taková židle by měla mít například možnost dynamického sezení. Jednoduše to znamená, že by měla umožňovat změnu pozice opěrky, v ideálním případě i sedáku. Pokud tedy máte židli s mechanikou, která alespoň jednu z těchto dvou věcí umožňuje, tak toho rozhodně využijete. Ať vás tedy ani nenapadne, že byste tuto mechaniku uzamkli.

Jak vidíte, proti problémům a rizikům, které byly popsány výše, se dá poměrně snadno bojovat. Stačí pravidelný a dostatečný pohyb. Kromě toho je dobré sáhnout po nějaké kvalitnější židli. V práci se občas i protáhněte. Zvedněte se ze židle a projděte se. A snažte se dodržovat alespoň nějakou životosprávu.

Zanechat komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *